image001 چهارمین مجمع دانشگاه‌های ایران و جهان عرب با حضور دکتر حسین سالار آملی قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل، وزیر جوانان و ورزش کشور لبنان، نمایندگان دانشگاه‌های کشورهای سوریه، لبنان، عراق، عمان و جمعی از رؤسای دانشگاه‌های ایران و کشورهای عربی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 3 و ۴ دی‌ماه 1398 در دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

 در این مراسم دکتر احسان قبول، دبیر مجمع و مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی ضمن خیر مقدم به دکتر محمد فنیش، وزیر جوانان و ورزش کشور لبنان و دکتر حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل و همه رؤسای دانشگاه‌های ایران و کشورهای عربی، با اشاره به جایگاه ویژه دانشگاه فردوسی مشهد، موضوع اصلی این نشست را آینده‌پژوهی در توسعه جهان اسلام عنوان کرد. وی خاطرنشان کرد 20 دانشگاه از ایران و 11 دانشگاه خارجی از کشورهای عربی؛ ازجمله دانشگاه عمان، سوریه و عراق و لبنان در این مجمع شرکت کردند که از رهگذر 35 سخنرانی این نشست، به موضوعات مشترک مسائل جهان اسلام پرداخته می‌شود و دانشگاه فردوسی مشهد به‌عنوان پیوندگاه جهان عرب و ایران، با بیش از 1000 دانشجو عرب زبان آماده گسترش روابط میان ایران و کشورهای جهان عرب است. وی اهداف این مجمع را برقراری روابط میان دانشجویان این مجمع وهمچنین برگزاری دوره‌های تابستانی در سال آینده در دانشگاه‌های عضو مجمع و برقراری روابط میان استادان این مجمع عنوان کرد.

image003

دکترمحمدکافی، رئیس مجمع و رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان و رؤسای دانشگاه‌های ایران و عرب، ابراز خرسندی کرد که دانشگاه فردوسی مشهد میزبان بزرگان و نخبگان علمی از سراسر کشورهای اسلامی است. وی با اشاره به دیپلماسی علمی و موانعی که بر سر راه این عرصه است، علم را میراث جهانی دانست که با توجه به اشتراکات زیاد فرهنگی دینی و تاریخی ما و کشورهای منطقه با همکاری بیشتر می‌توان موانع را از سر راه برداشت. رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ابراز امیدواری کرد این مجمع آن‌قدر گسترش یابد که نام آن از مجمع کشورهای ایران و عرب تغییر پیدا کند و کشورهای همسایه مثل ترکیه، مالزی، افغانستان و ... بتوانند در این نشست حضور داشته باشند و شاهد تحقق اهداف این مجمع باشیم.

 اتحادیۀ دانشگاه‌های تفتاش نیز در کنار رؤسای دانشگاه‌ها و سایر سخنرانان مهمان، در این همایش حضور چشمگیری داشتند. علاوه‌بر حضور رئیس و مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه فردوسی مشهد به‌عنوان میزبانان همایش و همچنین نمایندگان این دانشگاه در اتحادیۀ دانشگاه‌های تفتاش، دکتر قهرمانی، معاون بین‌المللی دانشگاه تهران، دکتر شجاعی، مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه تبریز، دکتر طالبی رئیس دانشگاه اصفهان، دکتر طیبی مدیر همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه اصفهان و دکتر خاقانی‌نژاد، مدیر همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه شیراز به‌عنوان دیگر اعضای اتحادیۀ تفتاش در این همایش شرکت کردند و به ایراد سخنرانی پرداختند.

  شایان ذکر است تفتاش اتحادیه‌ای بین دانشگاه‌های تهران، فردوسی مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز است که با توجه به اهمیت بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های بزرگ کشور در سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان ملی و با هدف هم‌افزایی ظرفیت‌های اعضا در حوزه‌های مرتبط با مراودات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در تاریخ ۷ تیرماه ۱۳۹۸ ایجاد شده است و دبيرخانۀ آن دانشگاه فردوسي مشهد است.